» Antennes »Antenne Kharchenko voor ontvangst op lange afstand van DVB-T2

DVB-T2-antenne met groot bereik


Ik verwelkom al diegenen die niet onverschillig staan ​​tegenover de technische, en niet alleen, handwerk.

Ik wil een variant van de antenne onder de aandacht brengen voor de verre ontvangst van digitale uitzendingen. Natuurlijk is er niets fundamenteel nieuws in mijn product, maar misschien is het idee om een ​​versterker te combineren met een antenne nuttig voor iemand. De Kharchenko-antenne trekt vooral aan vanwege zijn eenvoudig te vervaardigen, goede herhaalbaarheid, voldoende breedband, behoorlijke versterking (tot 9dB vermeld met een reflector, maar ik heb nog steeds niets te meten) met kleine afmetingen. Naar mijn mening werkt het beter dan de bekende "droger".

Dus over de redenen die de wens hebben gewekt om dit werk te maken. In onze stad is er natuurlijk een toren waarmee het eerste multiplex van "nummers" uitzendt en belooft het tweede (nu twee jaar) op te nemen, maar ik wil hier en nu, zoals velen. In de naburige stad is het tweede pakket al lang inbegrepen, maar het wordt natuurlijk niet geaccepteerd op de binnenantenne en ook op de externe zonder versterker. Ik had zo'n antenne in de tuin, ik heb hem onlangs in ruil voor materiaal aan een buurman gegeven, dus er was een gelegenheid om te laten zien hoe ik het doe.

De productie vereist geen zeer gebrekkige materialen, ook al komt alles goedkoper uit dan de fabrieksoptie, om nog maar te zwijgen van de super geadverteerde belofte om 80 (?) Kanalen te ontvangen (er zijn er enkele, ik heb over deze zwendel gelezen).

Materialen:
1. De lengte van de kabel 4x16mm² - 1,5m.
2. Het stuk draad SIP - 1,5-2 m.
3. Plaat aluminium 1-1,5 mm dik. 60x200mm. (Ik snijd uit een oude pan)
4. Antenneversterker van de "droger".
5. Klemmen om de antenne aan de mast te bevestigen.
6. Siliconenkit
7. En natuurlijk de kabel en stekker.
8. Een kleine soldeerdoos.
9. M5 schroeven (verzonken kop) met moeren en ringen - 2 stuks.

Gereedschap:
1. Metaalzaag
2. Schaar voor metaal
3. Boor (ik gebruikte handleiding)
4. Boort 1,5 en 5 mm.
5. Bestand persoonlijk of plat bestand.

Allereerst tellen we onze antenne. Niet echt hinderlijk, ik nam de gegevens over de frequenties die voor mij van belang waren. In mijn stad is het 602 MHz (37 kanalen) het eerste pakket en 770 MHz (58 kanalen) het beloofde tweede. Ik ben geïnteresseerd in de gegevens van de buren -546 MHz (30 kanalen) eerst en 498 MHz (24 kanalen) tweede multiplexen, dus ik zal er een antenne op maken. De verkregen frequenties, of liever de gemiddelde frequentie, werden in de online calculator vervangen door en ontvingen de vereiste maten.

In de volgende fase bereiden we het materiaal voor - strip de kabel

en SIP voor blote draad.

We halen een stuk aluminium uit een oude pan.

Vanaf de kabelkern 16mm² (ø5,1mm) gebruiken we de tang om de “acht” antennes te buigen.

We maken de overlap van de G8-overgang en slijpen de halve diameter af met een vijl.

Verbindingspunten zijn geboord ø1.5mm voor klinknagels.

We klinken vast aan de kruising van de kabelstrips van aluminium met een breedte van 7 mm, lengte-50 (met een marge).

We buigen de strips zo dat de versterker er met schroeven aan kan worden vastgemaakt.

In de strips boren we gaten ø5mm voor de schroeven die de versterker grofweg op zijn plaats houden, waarbij we de versterker zelf als sjabloon gebruiken, met een afstand van 10 mm (of wat er ook wordt berekend) tussen de platen. Verzink gaten met een diameter van 7 mm (diameter van verzonken schroefkop).

De volgende stap zou ik een aanfluiting van de versterker noemen.

De versterker in dit ontwerp is geen luxe, maar een middel om een ​​zwak signaal door de kabel, die het op de eerste meter zou verzwakken, naar de ontvanger te sturen.

Omdat hij qua afmetingen niet in de aansluitdoos paste en hij moest worden geplaatst, waren zijn randen en de standaard kabelbevestiging eenvoudigweg barbaars - een metalen schaar - op de gewenste maat gesneden en in het midden van het bord werd een gat geboord voor een zelftappende schroef. De vitale organen van de versterker werden tijdens deze uitvoering niet aangetast.

De antennereflector is ook gemaakt volgens online berekeningen. De frames zijn gebogen uit dezelfde kabelkern als de antenne. Het grote frame is gebogen in de ontwerpafmetingen van de reflector en het kleine is ontworpen om de antenne aan de mast, beugels (metalen isolatoren) van de antenneplaat te bevestigen en om de stijfheid van het rooster te vergroten.

De frames zijn onderling verbonden door een strook aluminium, gevolgd door krimpen met een tang.

We krijgen de volgende constructie:

Het rooster is gemaakt van enkele SIP-draden en wikkelt afwisselend om de lange zijden van de frames in stappen van 10 mm.

Om de roostersteek en -grootte te behouden (om de zijkanten van de reflector in de zandloper aan te halen), raad ik aan om een ​​sjabloon te maken van een 10 mm-rail door er uitsparingen in te zagen voor frames op maat. Door een wonder is de oude sjabloon door mij bewaard (gedurende twee jaar diende hij als voering onder de ladekast), dus ik laat niet zien hoe ik hem moet maken, en dus is het duidelijk.

Hierdoor ziet de reflector er als volgt uit:

Doet denken aan een koelkastgrill.
Over het algemeen kun je natuurlijk zonder een reflector, maar in mijn geval was het niet alleen nodig om het signaal van het verre station te verhogen, maar om het signaal van het nabije station te verzwakken, hoewel een extra versterking (naar mijn mening een onjuiste uitdrukking voor de antenne, de richtingscoëfficiënt is correcter) geen pijn zou doen.

De antenne- en reflectoraansluiting is gemaakt van aluminium beugels ("metalen isolatoren").

Alle verbindingen uit één stuk zijn gemaakt op klinknagels gemaakt van een enkele SIP-kern.

De drop-kabel, bij gebrek aan (al het overtollige is al afgesneden en afgedicht) van de standaard montage, wordt eenvoudig op het versterkerkaart gesoldeerd.

Vervolgens verstoppen we de versterker in een aansluitdoos en door zware weersomstandigheden bedekken we alle verbindingen en gaten met siliconenkit.

We klinken het antenneblad door de beugels naar de reflector en we krijgen het eindproduct:

Het heeft geen zin om de installatie en azimut-aanpassing te tonen, ik zal het resultaat van mijn lichaamsbewegingen tonen in het instellingenmenu van de ontvanger:
Allereerst moet u de antenne inschakelen, omdat de ontvanger zo'n functie heeft.

In het instellingenmenu gaan we handmatig zoeken naar kanalen, stellen we het kanaal in dat we nodig hebben en op de lagere schaal (signaalkwaliteit) zetten we de antenne in azimut. Laat me je eraan herinneren dat ik de 24e en 30e kanalen nodig heb.


Wel, God beval zelf om het signaal van onze toren te controleren:

Nu schakelen we automatisch zoeken in op de ontvanger en kijken we welke programma's het ons zal opleveren:
In eerste instantie ving hij me het tweede multiplex van de verre toren, dit is precies waar alles mee bezig was.

De volgende twee pakketten zijn bijna identiek, ze verschillen alleen in nieuwsprogramma's op verschillende gebieden.

Als resultaat hebben we 30 kanalen, waarvan er 10 worden herhaald.

Ja, ik ben vergeten de afstanden tot de zenders aan te geven.Als je de informatie van de interactieve kaart TsETV gelooft, dan naar het verst in een rechte lijn 21 km., En naar de onze slechts 4 km. De hoogte tussen hen is 74 °.

Bij de fabricage van de antenne raakte geen enkele versterker ernstig gewond.
8.6
9
8.8

Voeg een opmerking toe

    • lachglimlachtxaxaokweet het nietyahoonea
      baaskrabbendwaasjaja-jaagressiefgeheim
      sorrydansdance2dance3pardonhulpdrankjes
      stopvriendengoedgoedfluitjebezwijmdtong
      rookklappencrayverklarenbeledigenddon-t_mentiondownloaden
      hittebooslach1mdavergaderingmoskingnegatief
      not_ipopcornstraffenlezenschrikschriktzoeken
      bespottendankjewelditto_clueUmnikacuutmee eens
      slechtbeeeblack_eyeblum3: oopscheppenverveling
      gecensureerdbeleefdheidgeheim2bedreigenoverwinningyusun_bespectacled
      shokrespektlolvoorgekomenwelkomkrutoyya_za
      ya_dobryihelperne_huliganne_othodifludverbodsluiten
38 opmerkingen
De auteur
Wat is interessant genoeg het Unified State Examination schuldig als het apparaat en de soorten antennes niet door het schoolcurriculum gaan, vooral toen ik een schooljongen was over een beest zoals het Unified State Examination? Ik heb geleerd dat dit een zigzagantenne is uit het artikel "Simple Antenna and DMV Converter" in het tijdschrift "Radio", en ik had geen reden en geen vertrouwen in de redactie van de gerespecteerde publicatie. Wat betreft de geïntroduceerde ruis, voor de "cijfers" maakt de extra 3-5 dB niet uit, er zijn twee schalen in de tv-instellingen: signaalsterkte en kwaliteit, dus na 50% van de signaalsterkte is het verschil in beeld- en geluidskwaliteit niet merkbaar. Het lijkt erop dat je echt "off topic" "nummers" bent.
Afgaande op uw opmerking, heeft u een slecht idee van het verschil tussen analoge en digitale tv, en als de ruis van cruciaal belang is voor de eerste in de vorm van rimpelingen en sneeuw, dan is de sterkte van het signaal belangrijk voor de laatste, de ADC zelf zal de ruis wegfilteren. Zo vergelijk je het geluid van krassen op een grammofoonplaat en een cd.
Emote
Ja, het examen is de schuldige. Je versterker staat om ruis te versterken. De weerstand van twee parallel geschakelde frames 120/2 = 60ohm zonder een reflector ermee zal minder zijn. Het werkt normaal op zowel 75 als 50 ohm kabel. Antenne Kharchenko een soort lusantennes voor zigzagantennes, het is te ver weg vanwege de verkeerde classificatie van lusantennes in de USSR. Het correct aansluiten van versterkers zoals SWA via een opnieuw uitgebalanceerde SHPTU 1: 1 wijziging is minimaal. Bijvoorbeeld http://vk6ysf.com/balun_1-1.htm. En alles zal geweldig zijn.
De auteur
Hier heb ik al geschreven over het verschil tussen de gekochte en artisanale antennes, ik herhaal de betekenis opnieuw: je kunt alles kopen, het interessanter maken voor jezelf.
21 km, is dat een langeafstandsreceptie? In het land is er een gekochte log-periodiek, met 555 versterker. 62 km, 3 jaar, geen klachten. Bovendien staat het onder een leien dak, zodat vanaf de straat en de antenne niet zichtbaar is. Kharchenko deed hetzelfde, vond het niet leuk. Met dezelfde versterker werkt het slechter.
Een biquadrat is een raamantenne met een vierkante reflector. Hier is een zigzagantenne
Ik heb het hier al aangegeven, het heeft geen zin! lach
Een biquadrat is een raamantenne met een vierkante reflector. Hier is een zigzagantenne.
Ik maak zulke antennes sinds de komst van digitale televisie. Eerst deed ik dubbel (4 vierkanten) met een versterker, en dan, zoals jij, met een versterker. Nu zijn het slechts twee stukken draad van 4-6 mm, 50 cm lang, vierkant of rond, plus een drop-kabel. Met een onstabiel signaal voeg ik een reflector toe in de vorm van een metalen plaat of rooster, 15-20 procent steekt buiten het actieve canvas uit op een afstand van 7-9 cm. De versterker (naar mijn mening) snijdt de frequenties af, introduceert vervormingen en bovendien stoot het statische geluid (niet alleen tijdens onweer) het vaak uit. Een paar woorden over het afstemmen van de antenne. In onze regio, het eerste multiplex - 24 kanaal, het tweede - 57 kanaal! Wat een setting !!! Het is grappig als mensen een golfkanaal kopen, al zijn waardigheid ligt in het fijn afstemmen op de resonantiefrequentie. Dit was waar toen er 2 tv-kanalen waren.
De auteur
Je kunt natuurlijk solderen, maar ik wilde laten zien hoe alles gemaakt is van geïmproviseerde materialen zodat ik het kan herhalen. Maar niet iedereen vindt soldeer en flux voor aluminium en ze zullen zelfs denken dat het niet lukt zonder solderen.
Goed gedaan! Ik zou alle aluminium verbindingen lassen met aluminium soldeer.
Ik ben bang dat je het misschien niet leuk vindt als je
wie hij ook wil, hij zal bellen

Over de juistheid van de terminologie hier (en niet alleen hier) zijn veel kopieën gebroken! lach
Citaat: Korolev
"nul potentieel punt"!

Of een donutgat. . wie het ook wil, hij zal het zo noemen. De bagel zelf is een getrokken "nul" en het midden is een "punt van nulpotentiaal". .
ALTIJD nul zijn
In feite, als we het hebben over antennes, dan geen "nul", maar een "nulpotentiaal"! lach
Op die punten waar de auteur de antenne met de reflector verbindt - zal ALTIJD "nul" zijn - en volledig in fig. Dan om te verbinden - met een diëlektricum of geleider. Dit is te zien met het blote oog - een vierkant, in een hoek het "maximum" - waar de kabel is aangesloten, en door de diagonaal - er moet een "nul" zijn - dat is fffso. .
De auteur
Absoluut niet beïnvloed, meer details hier:

Om het antennepatroon te vormen, is het noodzakelijk dat de elementen op bepaalde afstanden gefaseerd en op afstand van elkaar zijn geplaatst. Bovendien ontstaan ​​in het geval van conventionele vibrator-arrays, waarin elke vibrator die de array binnenkomt actief is, moeilijkheden bij het matchen met de feeder, vooral in een bepaald frequentiebereik.

De zigzagstof heeft, vanwege de bijzonderheid van het ontwerp, één paar stippen (a - a) waarmee de feeder rechtstreeks is verbonden.

Op punten (n - n) is er geen breuk van de geleiders van het antenneblad, daarom is er altijd een huidige antinode (respectievelijk nulspanning), ongeacht de golflengte. Deze omstandigheid maakt het mogelijk om af te zien van een speciaal balanceerapparaat wanneer het wordt gevoed door een coaxiale kabel (de kabel wordt door een nulpotentiaal geleid) en maakt de antenneband op afstand, aangezien de halfgolfsecties van geleiders in het gebied van punten (n - n) altijd dezelfde stroomrichting hebben, dat wil zeggen, ze zijn in dezelfde richting [/ quote] Bovendien heeft een lijnsegment van een kwart golflengte een golfimpedantie die bijna oneindig is.
Khatul Madan "De aansluiting van de antenne op de reflector is gemaakt van aluminium beugels (" metalen isolatoren ")."
Waarom geen plastic, beïnvloedt dit de ontvangstkwaliteit?
De auteur
En is in de Poolse de-metering niet dezelfde versterker de moeite waard? Vergelijk nu de afmetingen en kosten van fabrieks- en zelfgemaakte antennes. Natuurlijk kun je alles kopen, zoals Rockefeller altijd zei - dat je niet voor geld kunt kopen, je kunt voor veel geld kopen, maar daar gaat het niet om, ik doe eigenlijk mijn handwerk zodat mijn hersenen niet drijven met vet, hoewel ik het me allemaal kan veroorloven kopen of bestellen om te doen.
Eenvoudige Poolse decimering - dit is eenvoudige Chinese decimatie, en Indiaas en "Zeisk" en zelfs "Zwitsers" - ik raad aan om op de kosten te letten. De in het opus beschreven antenne is gemaakt van "stront" en is daarom praktisch gratis. Lang leve de binnenlandse fabrikant, en bovendien - "zelfstandige" !!!! Heb je je ooit afgevraagd - waarom de gebruikelijke "vlinder" - beschreven in het opus - niet door grote bedrijven wordt geproduceerd en praktisch niet op de markt is? - de kosten. Het, de kosten, is bijna nul in massaproductie. Wat is niet winstgevend voor grote "spelers". .
21 km vangsten en eenvoudige Poolse decimering
Citaat: Oldman
de belangrijkste winst wordt gegeven door de versterker zelf,
De versterker is voornamelijk ontworpen om kabelverliezen te compenseren, de ontvangstkwaliteit met de juiste antenne is er bijna onafhankelijk van.
De auteur
Het 'golfkanaal' is een te grillige antenne, met een toename van het aantal regisseurs, wordt de opstelling ingewikkelder en is het ook smalbandig. Als we een zeer directionele antenne willen maken, is deze log-periodiek, praktisch niet onderdoen voor het 'golfkanaal'.
Dit type antenne, dat haastig wordt genoemd, wordt de belangrijkste versterking gegeven door de versterker zelf, die over een bereik moet worden geselecteerd, en voor ontvangst op lange afstand heeft u een antenne zoals een golfkanaal nodig!
De auteur
wat je ook zegt, verder dan 25 km van een van hen lukt het niet
Dit is het geval als op dezelfde regel. En als de nederzetting in het midden van de (relatieve) gelijkzijdige driehoek ligt?
Citaat: Khatul Madan
Kijk naar de kaart van het cv-netwerk in de Tver regio, er zijn echt “berenhoeken” waar 40-50km naar de torens zijn.

Verwar niet - 40-50 km is de afstand TUSSEN de torens, en wat je ook zegt - verder dan 25 km van een van de torens kun je op geen enkele manier komen, tenzij je de ruimte in gaat. Als we ons van de een verwijderen, benaderen we de ander. En ze zouden eind 2018 volledig geld moeten verdienen - de tv-mensen hebben nog steeds tijd en niet alle torens werken nog.
De auteur
. In Moskou werkt een antenne met een meterkabel perfect op de 6e verdieping, 15 km naar Ostankino,
Over Moskou en de regio wordt niet gesproken, er is alleen Ostankino-blokkering binnen een straal van 50 km. met een mogelijke ontvangst "op de spijker", en zelfs in de stad zelf, zijn alleen gereflecteerde signalen voldoende.
Het is beter om de lengte van de kabel te verminderen dan om een ​​versterker te plaatsen.
Dat klopt, radioamateurs hebben het gezegde: 'De beste versterker is de antenne', want het klopt ook dat het signaal verzwakt, hoe sterker hoe hoger de frequentie. En het is ook goed dat de ontvangstomstandigheden afhangen van het terrein en soms is het voldoende om de antenne met 3 op te heffen -4 meter voor een zelfverzekerde ontvangst.
Het netwerk van torens is zodanig dat er in centraal Rusland niet meer dan 20 km naar de toren is en alle torens een zendvermogen hebben in de orde van grootte van 10 kW - dus een betrouwbare ontvangst van de nummers op de vlinderantenne is bijna overal gegarandeerd, zelfs waar het analoge UHF-signaal nooit is ontvangen .
Kijk naar de DTEC-kaart in de Tver-regio, er zijn echt "berenhoeken" waar tot de torens 40-50 km., En als het meterbereik op de een of andere manier zijn weg vond, dan heeft de UHF geen kans, en de ontvangst is voornamelijk door satellieten.
Hij heeft lang geleden zo'n antenne gemaakt en een beetje geëxperimenteerd. Het bleek dat digitale kanalen erg gevoelig zijn voor de lengte van de drop-kabel. Met een lengtetoename van meer dan 3 meter - verdwijnt het digitale signaal volledig, maar het analoge signaal wordt geaccepteerd. Daarom deel ik mijn resultaten. Ik plaats de antenne naast de tv - de afmetingen laten ook toe dat de kabellengte iets minder dan een meter is, Azimuth-aanpassing - de antenne wordt als een normale UHF aangesloten op de overeenkomstige tv-aansluiting en het overeenkomstige (meest in frequentie) analoge kanaal wordt afgestemd. Vervolgens "gewoon overschakelen naar het" nummer "en automatische afstemming inschakelen .. Ik denk dat het beter is om de kabellengte te verminderen dan om een ​​versterker te installeren. In Moskou werkt een antenne met een meterkabel prima op de 6e verdieping, 15 km naar Ostankino, de toren is gesloten naast 9 op een datsja 60 km van Moskou - het ontvangt ook lokale torens en zelfs Ostankino Zelfs in de Oka-uiterwaarden, in de "berenhoek" - volgens Paustovsky werkt dit Prioksky-reservaat 300 km ten oosten van Moskou perfect zonder reflectoren en versterkers. zodanig dat in centraal Rusland meer dan 2 0 km naar de toren gebeurt niet en alle torens hebben een zendvermogen in de orde van 10 kW - dus een betrouwbare ontvangst van de nummers op de vlinderantenne is bijna overal gegarandeerd, zelfs waar het analoge UHF-signaal nooit is ontvangen.
Hier heb ik tot 50 km tot een krachtige zender, maar in zicht, en tot een andere (lokale) 8 km, maar afgesloten door gebouwen en terrein.
De hoek is ongeveer 90 graden. En de kanalen (frequenties) zijn één.Ik ga naar de verste, maar bij zonsopgang begint de receptie te falen, dan normaliseert alles
Bi-Loop antenne met SWA versterker.
Citaat: Khatul Madan
Voor een cijfer is het moeilijk om met het oog te bepalen - het signaal is er of niet.

In de kanaalinstellingen kun je zien of de tv dit toelaat.
Spuit tenminste het bord open. en kabelranden. Vervolgens afdichten - niet afdichten en de kabel "pompt" vocht
De randen van de kabel moeten ook worden gelakt.
IMHO.
De auteur
Ik heb deze antenne al "over the top" gemaakt, zelfs de reflectorsjabloon bleef staan, daarvoor had ik geprobeerd de transformator helemaal te verwijderen en de RG-6-kabel te plaatsen - ik zag het verschil niet. Voor een cijfer is het moeilijk om met het oog te bepalen - het signaal is er of niet. Misschien doet het er op langere afstanden toe. Ik heb over het algemeen een kabel van 50 Ohm, een lengte van 8 m. Maar al getest, ondanks alle verliezen die het werkt, zweeg ik gewoon over deze "stijl" in de overtuiging dat een kabel van 50 ohm niet erg gebruikelijk is.
Kabel is wenselijk RK-75. En u kunt het direct uit de doos achter de tralies (reflector) leiden.
In de toegepaste versterker (SWA-555) zit een trans met input in de input. 300 ohm. Daarom is het wenselijk om het antenne-ontwerp te doen met een benadering van 300 ohm. Hoewel, natuurlijk, een krachtige versterker zal "doordrukken" - hij zal versterken en is niet tot het einde gecoördineerd.
Goed werk, verstandige beschrijving, ik vraag niet naar de kabel!
De auteur
Trouwens, de buis van siliconen is bijna allemaal weg, hoe dan ook, de geopende zal uitdrogen.
De auteur
Dus ik heb het uiteindelijk pas in siliconen gepompt na controle. De foto laat gewoon zien wat er moet gebeuren.
Bij het uitharden kan de epoxy elk onderdeel afscheuren. Maar wat ik echt anders zou doen, was configureren eerder afdichting, niet na.
De auteur
Het was niet voorhanden en toen was de epoxy te vloeibaar, dan zou al het solderen met plasticine moeten worden uitgesmeerd. Nou, ik heb het afdichtmiddel met heel mijn hart erin geduwd, dus het ontwerp is al onafscheidelijk.
Uitstekende biquadratprestaties. Het enige wat ik zou doen was het hele bord met epoxy overspoelen.

We raden je aan om te lezen:

Geef het voor de smartphone ...