Ik verwelkom al diegenen die niet onverschillig staan tegenover de technische, en niet alleen, handwerk.
Ik wil een variant van de antenne onder de aandacht brengen voor de verre ontvangst van digitale uitzendingen. Natuurlijk is er niets fundamenteel nieuws in mijn product, maar misschien is het idee om een versterker te combineren met een antenne nuttig voor iemand. De Kharchenko-antenne trekt vooral aan vanwege zijn eenvoudig te vervaardigen, goede herhaalbaarheid, voldoende breedband, behoorlijke versterking (tot 9dB vermeld met een reflector, maar ik heb nog steeds niets te meten) met kleine afmetingen. Naar mijn mening werkt het beter dan de bekende "droger".
Dus over de redenen die de wens hebben gewekt om dit werk te maken. In onze stad is er natuurlijk een toren waarmee het eerste multiplex van "nummers" uitzendt en belooft het tweede (nu twee jaar) op te nemen, maar ik wil hier en nu, zoals velen. In de naburige stad is het tweede pakket al lang inbegrepen, maar het wordt natuurlijk niet geaccepteerd op de binnenantenne en ook op de externe zonder versterker. Ik had zo'n antenne in de tuin, ik heb hem onlangs in ruil voor materiaal aan een buurman gegeven, dus er was een gelegenheid om te laten zien hoe ik het doe.
De productie vereist geen zeer gebrekkige materialen, ook al komt alles goedkoper uit dan de fabrieksoptie, om nog maar te zwijgen van de super geadverteerde belofte om 80 (?) Kanalen te ontvangen (er zijn er enkele, ik heb over deze zwendel gelezen).
Materialen:
1. De lengte van de kabel 4x16mm² - 1,5m.
2. Het stuk draad SIP - 1,5-2 m.
3. Plaat aluminium 1-1,5 mm dik. 60x200mm. (Ik snijd uit een oude pan)
4. Antenneversterker van de "droger".
5. Klemmen om de antenne aan de mast te bevestigen.
6. Siliconenkit
7. En natuurlijk de kabel en stekker.
8. Een kleine soldeerdoos.
9. M5 schroeven (verzonken kop) met moeren en ringen - 2 stuks.
Gereedschap:
1. Metaalzaag
2. Schaar voor metaal
3. Boor (ik gebruikte handleiding)
4. Boort 1,5 en 5 mm.
5. Bestand persoonlijk of plat bestand.
Allereerst tellen we onze antenne. Niet echt hinderlijk, ik nam de gegevens over de frequenties die voor mij van belang waren. In mijn stad is het 602 MHz (37 kanalen) het eerste pakket en 770 MHz (58 kanalen) het beloofde tweede. Ik ben geïnteresseerd in de gegevens van de buren -546 MHz (30 kanalen) eerst en 498 MHz (24 kanalen) tweede multiplexen, dus ik zal er een antenne op maken. De verkregen frequenties, of liever de gemiddelde frequentie, werden in de online calculator vervangen door en ontvingen de vereiste maten.
In de volgende fase bereiden we het materiaal voor - strip de kabel
en SIP voor blote draad.
We halen een stuk aluminium uit een oude pan.
Vanaf de kabelkern 16mm² (ø5,1mm) gebruiken we de tang om de “acht” antennes te buigen.
We maken de overlap van de G8-overgang en slijpen de halve diameter af met een vijl.
Verbindingspunten zijn geboord ø1.5mm voor klinknagels.
We klinken vast aan de kruising van de kabelstrips van aluminium met een breedte van 7 mm, lengte-50 (met een marge).
We buigen de strips zo dat de versterker er met schroeven aan kan worden vastgemaakt.
In de strips boren we gaten ø5mm voor de schroeven die de versterker grofweg op zijn plaats houden, waarbij we de versterker zelf als sjabloon gebruiken, met een afstand van 10 mm (of wat er ook wordt berekend) tussen de platen. Verzink gaten met een diameter van 7 mm (diameter van verzonken schroefkop).
De volgende stap zou ik een aanfluiting van de versterker noemen.
De versterker in dit ontwerp is geen luxe, maar een middel om een zwak signaal door de kabel, die het op de eerste meter zou verzwakken, naar de ontvanger te sturen.
Omdat hij qua afmetingen niet in de aansluitdoos paste en hij moest worden geplaatst, waren zijn randen en de standaard kabelbevestiging eenvoudigweg barbaars - een metalen schaar - op de gewenste maat gesneden en in het midden van het bord werd een gat geboord voor een zelftappende schroef. De vitale organen van de versterker werden tijdens deze uitvoering niet aangetast.
De antennereflector is ook gemaakt volgens online berekeningen. De frames zijn gebogen uit dezelfde kabelkern als de antenne. Het grote frame is gebogen in de ontwerpafmetingen van de reflector en het kleine is ontworpen om de antenne aan de mast, beugels (metalen isolatoren) van de antenneplaat te bevestigen en om de stijfheid van het rooster te vergroten.
De frames zijn onderling verbonden door een strook aluminium, gevolgd door krimpen met een tang.
We krijgen de volgende constructie:
Het rooster is gemaakt van enkele SIP-draden en wikkelt afwisselend om de lange zijden van de frames in stappen van 10 mm.
Om de roostersteek en -grootte te behouden (om de zijkanten van de reflector in de zandloper aan te halen), raad ik aan om een sjabloon te maken van een 10 mm-rail door er uitsparingen in te zagen voor frames op maat. Door een wonder is de oude sjabloon door mij bewaard (gedurende twee jaar diende hij als voering onder de ladekast), dus ik laat niet zien hoe ik hem moet maken, en dus is het duidelijk.
Hierdoor ziet de reflector er als volgt uit:
Doet denken aan een koelkastgrill.
Over het algemeen kun je natuurlijk zonder een reflector, maar in mijn geval was het niet alleen nodig om het signaal van het verre station te verhogen, maar om het signaal van het nabije station te verzwakken, hoewel een extra versterking (naar mijn mening een onjuiste uitdrukking voor de antenne, de richtingscoëfficiënt is correcter) geen pijn zou doen.
De antenne- en reflectoraansluiting is gemaakt van aluminium beugels ("metalen isolatoren").
Alle verbindingen uit één stuk zijn gemaakt op klinknagels gemaakt van een enkele SIP-kern.
De drop-kabel, bij gebrek aan (al het overtollige is al afgesneden en afgedicht) van de standaard montage, wordt eenvoudig op het versterkerkaart gesoldeerd.
Vervolgens verstoppen we de versterker in een aansluitdoos en door zware weersomstandigheden bedekken we alle verbindingen en gaten met siliconenkit.
We klinken het antenneblad door de beugels naar de reflector en we krijgen het eindproduct:
Het heeft geen zin om de installatie en azimut-aanpassing te tonen, ik zal het resultaat van mijn lichaamsbewegingen tonen in het instellingenmenu van de ontvanger:
Allereerst moet u de antenne inschakelen, omdat de ontvanger zo'n functie heeft.
In het instellingenmenu gaan we handmatig zoeken naar kanalen, stellen we het kanaal in dat we nodig hebben en op de lagere schaal (signaalkwaliteit) zetten we de antenne in azimut. Laat me je eraan herinneren dat ik de 24e en 30e kanalen nodig heb.
Wel, God beval zelf om het signaal van onze toren te controleren:
Nu schakelen we automatisch zoeken in op de ontvanger en kijken we welke programma's het ons zal opleveren:
In eerste instantie ving hij me het tweede multiplex van de verre toren, dit is precies waar alles mee bezig was.
De volgende twee pakketten zijn bijna identiek, ze verschillen alleen in nieuwsprogramma's op verschillende gebieden.
Als resultaat hebben we 30 kanalen, waarvan er 10 worden herhaald.
Ja, ik ben vergeten de afstanden tot de zenders aan te geven.Als je de informatie van de interactieve kaart TsETV gelooft, dan naar het verst in een rechte lijn 21 km., En naar de onze slechts 4 km. De hoogte tussen hen is 74 °.
Bij de fabricage van de antenne raakte geen enkele versterker ernstig gewond.